Kleding en bescherming
Een zwembroek is niet bepaald de geschikte kleding om stenen te verzamelen. Evenzeer draag je op kaptocht schoenen met naaldhakken. Om je tegen letsels te beschermen, is de juiste kleding en schoeisel een eerste vereiste.
Als schoeisel kiest je best voor hoogsluitende schoenen met profielzool, zodat je stevig staat of loopt en je de enkels niet beschadigt. In drassig of modderig gebied kan je voor rubberen laarzen opteren.
Regenkleding is geen overbodige luxe. Toch kan je je afvragen wat nu het beste is: nat worden door de regen of door zweet. Regenkledij is immers meestal wel waterdicht maar een goede verluchting is een groot probleem. Draag ook steeds handschoenen en veiligheidsbril.
Hoewel een korte broek op een zomerse dag heel prettig om dragen is, kan je deze beter thuis laten. Niet alleen verwond je je zo bij valpartijen ernstiger, maar wegspringende gesteentesplinters kunnen zelfs slagaderlijke bloedingen veroorzaken. Een overall is zeer geschikt.
In steengroeven of aan steile wanden is het dragen van een veiligheidshelm geboden. Nochtans kan je beter op plaatsen blijven waar een helm overbodig is. Wanneer zelfs een kleinere steen van grote hoogte valt, brengt ook een helm niet altijd redding.
Zeker niet te vergeten: een EHBO-set.
Transportmateriaal
Als transportmiddel is enkel een stevige rugzak aan te raden. Om de rug niet te zeer te belasten, kan je een model met metalen frame kiezen. Schouderdraagtassen hebben het nadeel dat ze gemakkelijk heen en weer zwieren. Wanneer ze dan met stenen volgeladen zijn, verhoogt dit de kans op valpartijen.
Verpakkingsmateriaal
Om vondsten tegen beschadigingen te beschermen, moeten ze degelijk verpakt worden. Oude kranten voldoen meestal uitstekend. Voor tere stukjes is toilet- of huishoudpapier beter. Een aantal mineralen zijn zo gevoelig, dat ze beter slechts gedeeltelijk verpakt worden, zodat de kristallen vrij blijven. De stukken mogen dan zeker niet op elkaar gestapeld worden. Denken we maar aan bijvoorbeeld aan hydrozinkiet en natroliet. Zulke stukjes kunnen ook in eierdozen of -kartons getransporteerd worden. De verpakte stenen kunnen dan in houten bakjes of stapelbakken in de wagen geplaatst worden. Persoonlijk prefereer ik de stenen in linnen zakken met stropsluiting, zogenaamde monsterzakken, op te bergen. Deze hebben het voordeel dat men het gewicht beter over de wagen verdelen kan en dat ze minder plaatsverlies veroorzaken.
Varia
Zelf neem ik ook steeds een felgekleurd tafellaken mee op kaptocht. Hierop kan ik dan gereedschap en vondsten leggen, zodat ik ze reeds van ver kan terugvinden. Een emmer en een jerrycan met water kunnen goede diensten bewijzen als geen wasgelegenheid in de buurt is. Natuurlijk mag de nodige literatuur over de vindplaats niet ontbreken. Sommige verzamelaars sleuren zelfs een heus veldlaboratorium mee om de vondsten al ter plaatse te kunnen determineren. Beter kan men in de plaats een steentje meer meenemen.
Maar het allerbelangrijkste, iets wat geen enkele verzamelaar mag thuis laten, is een stevige portie vindersgeluk!
Beschikbaar in pdf-formaat als gratis download.
|